Lean Startup ואתגר המרשמלו

השבוע עשיתי את תרגיל אתגר המרשמלו עם סטודנטים בקורס Lean startup במכללת סמי שמעון בבאר שבע.

מהו אתגר המרשמלו?: קבוצה של 4-5 משתתפים מתבקשת לבנות מגדל גבוהה ככל שניתן ובראשו לנעוץ מרשמלו. לרשות כל הקבוצות יש את החומרים הבאים: 20 יחידות ספגטי, 1 מטר של חוט, 1 מטר של סרט הדבקה ומרשמלו אחד. הזמן המוקצב הוא 18 דקות בדיוק.

התרגיל בוחן כיצד הקבוצה מתארגנת, מתכננת ומבצעת משימה שהוטלה עליה.

הוא רלוונטי לקורס Lean startup כיוון שהוא מדגיש את הצורך בהתקדמות תוך כדי ביצוע ניסויים. כך גם בעולם Lean startup : יזם חייב לבחון את דרכו למטרה על ידי ביצוע ניסויי שטח אל מול לקוחות, ספקים ובעלי עניין אחרים.

אתגר המרשמלו נערך בכל העולם, בתנאים זהים בדיוק ולכן תוצאותיו מניבות תובנות מענינות על דרך החשיבה ויכולת הביצוע של קבוצות בהרכבים שונים.

אתגר המרשמלו נוסח לראשונה ע"י Peter Skillman והוא מוצג בערץ TED ע"י Tom Wujec.

httpvh://youtu.be/H0_yKBitO8M

הנה כמה מהתובנות שעולות מהתרגיל:

קבוצות של ילדים משיגות תוצאות מוב. מסתבר שקבוצות הילדים פועלת בדרך שונה מקבוצות בוגרות. הן מנסות תוך כדי התקדמות. הן בודקות האם המרשמלו יחזיק מעמד כמה פעמים במהלך בניית המגדל. במילים אחרות הן מבצעות Proto Type ומשפרות את המבנה בהתאם לצורך.

קבוצות המבוגרים פועלות בצורה לינארית. הן מקימות מבנה ובודקות רק בסוף האם המגדל יחזיק את המרשמלו.

התובנה הרלוונטית היא שבתהליך בניית עסק יש לבחון מידי פעם את התוצאות החזויות – או בניסוח מטאפורי: האם העסק יחזיק את המרשמלו או יתמוטט.

תוצאה מענינת נוספת מתייחסת להרכב הקבוצה המצליחות לעומת הנכשלות.

Skillman גילה כי קבוצות הומוגניות הגיעו להישגים נחותים מקבוצות הטרוגניות שכללו אנשים משתי דיסציפלינות ידע שונות. למשל קבוצת מנכלים השיגה תוצאות נחותות מקבוצה שכללה מנכלים וגם מנהלים אדמיניסטרטיביים.

התובנה הרלוונית היא שכשרוצים לבנות משהו חדש ומאתגר, רצוי לשלב בקבוצה אנשים מתחומי ידע שונים.