הספר "תלת ממד – המהפכה התעשייתית הבאה"

בחזרה לשנות השמונים, מעטים יכלו לנבא כיצד עתיד המחשוב לעצב את חיי היומיומיים: המסחר המקוון, הרשתות החברתיות, התקשורת הסלולרית, הצפת המידע כל אלו שינו באופן חד את חיינו בתחומים שעדיין לא לגמרי הבנו.

כיום אנחנו על סף מהפכה נוספת – הדפסת תלת ממד – שתיסחף אותנו אל עבר עתיד לא ברור. זה לא נולד היום, אני באופן אישי הכרתי את הטכנולוגיה בתחילת שנות התשעים. השתמשנו במדפסת תלת ממד כדי לייצר דגמים של מוצרי תקשורת שפתחנו בחברת מוטורולה. זו הייתה מדפסת תעשייתית איטית ומגושמת, שאמנם ייצרה מוצרים מורכבים, אך לא התאימה לשימוש ביתי או לייצור מוצרים מוגמרים.

שכלול המדפסות לצד ירידת מחירן ומגיוון חומרי הדפסה חדשים יאפשר חדירה של הטכנולוגיה לפינות שלא חשבנו עליהן ועשוי לשבש ענפי תעשייה רבים. בתרגיל שנתתי לסטודנטים שלי בקורס יזמות עסקית, ביקשתי מהם לדמיין כיצד הדפסת נעליים מותאמות אישית ישפיע על ענף ייצור הנעליים. האם יצרני הנעליים ימשיכו להתקיים? האם נרכוש את הנעליים בחנויות נעליים? או אולי נוכל להוריד תכנון של נעליים מהאינטרנט, להתאימן לרגל באמצעות סריקה תלת ממדית ולייצר אותה בבית? אין ספק כי הטכנולוגיה הזו תשבש ענפי תעשייה רבים, תעצב מחדש את חיי המסחר ותגדיר מודלים עסקיים חדשים

הספר מביא סיפורים המדגימים כיצד הדפסת תלת ממד תשפיע על תחומי חיינו השונים. לדוגמה הדפסת ארוחת בוקר מותאמת אישית לפי רמת הדם שנמדדה באותו בוקר. הדפסת סטיק אנטרקוט על האש וקינוח תותים עם קצפת לארוחה רומנטית. או הדפסת מבנים בעזרת מדפסות תלת ממד. בני אנוש לא יורשו להתקרב למתחם הבניה, והמדפסת, שתוזן בתערובת של בטון וחומרים נוספים, תייצר את המבנה שכבא אחרי שכבה תוך מספר ימים. הפרק מעורר הדמיון ביותר בעיני עסק בהדפסת אברים. הדוגמה הפשוטה והמידית ביותר היא הדפסת שן או מערכת שיניים שלמה במרפאת השיניים. אבל האפשרות המרגשת באמת היא הדפסת איברים חיוניים ומצילי חיים – לב, כבד או עצם שבורה שיש להחליפה.

הספר סוקר בצורה מרתקת ומקצועית טכנולוגיות הדפסה מגוונות, מביא דוגמאות רבות ליישומים אפשריים בתחומי חיים מגוונים. פרק מיוחד מציג שאלות משפטיות ואחר מציג היבטים חינוכיים. הוא מיועד למי שרוצה להכיר מקרוב את הדבר הגדול הבא. לאורך הספר שתולים קודי קישור שסריקתם בעזרת המכשיר הסלולרי שלכם תזרוק אתכם ישירות לסרטון הדגמה ביו-טיוב. בעיני, התוספת האינטראקטיבית הזו הופכת את הספר למעניין יותר.

הוד ליפסון, בוגר הטכניון, מכהן כפרופסור באוניברסיטת קורנל ומלבה קורמן חושבים כי טכנולוגיית הייצור היא עוד אבן דרך ברצף ההתקדמות האנושית לקראת שליטה בחומר פיזי.

מומלץ בחום למי שאוהב טכנולוגיה ורוצה להשאר מעודכן בטכנולוגיות עכשוויות ובדבר הגדול הבא.