סיזיפוס והטרגדיה של היזם המצליח

תפקיד יזם הסטארט-אפ הוא לפתח רעיונות חדשניים לפתרון בעיות של לקוחות. לא כולם מצליחים, אך גם מאלה שצלחו את הדרך הקשה נמנעת לא פעם התהילה והם מוצאים עצמם מחוץ לחברה אותה ייסדו ועבורה עמלו רבות. למה יזמי סטארט-אפ רבים מוצאים עצמם מחוץ לחברה אותה ייסדו? על כך אנסה לענות בפוסט זה.

כדי להצליח במשימתו, על יזם הסטארט-אפ למלא שלוש משימות:

  • להכיר באופן מעמיק את לקוחותיו ואת מצוקותיהם,
  • למצוא קבוצת לקוחות מספיק גדולה שתהיה מוכנה לאמץ את הפתרון.
  • לזהות את האופן בו הלקוחות יבחרו לשלם לו עבור הפתרון.

תהליך מחקרי זה בא לסיומו כאשר היזם מצליח למצוא מודל עסקי שמיצר הכנסה. במילים אחרות, כשהיזם מוצא קבוצת לקוחות מספיק גדולה שמוכנה לשלם עבור פתרון בעייתם המציקה.

לא פעם היזם מגלה שהבעיה עליה חשב אינה קיימת או שאינה בסדר עדיפות של הלקוח או שהלקוח לא מוכן לשלם כדי לפתור אותה. במקרים אלו יזם הסטארט-אפ יתאים את רעיונותיו לצרכי הלקוחות או יגנוז אותם.

לאחר שמצא את מודל עסקי נכון, על היזם להחדיר את המוצר לשוק. התגברות זרם הכנסות ממכירת המוצר היא ההוכחה שהמיזם סיים את שלב חיפוש המודל העסקי והא נכנס לגיל ההתבגרות.

כאן מתחילות בעיותיו של היזם.

על יזם הסטארט-אפ לנטוש את הרגליו הישנים ולהתמסר למשימה חדשה. עליו לבנות מערכת משומנת שהופכת את הערך הנמסר ללקוח לזרם הכנסות יציב וחיובי. חברת הסטארט-אפ אותה יזם הופכת להיות חברה רגילה שבה עובדים מנהלי שיווק, רואי חשבון, אנשי מכירות וצוות שלם שיודע להפעיל את החברה ולייצר עוד ועוד הכנסות.

רבים מהיזמים אינם מוכשרים לכך וחלקם מאבדים עניין  ומוצאים עצמם מחוץ לסטארט-אפ אותו ייסדו.  במקרים רבים, בעיקר כשמעורב הון סיכון, בעלי המניות הם אלה שמראים ליזם את הדלת ומחליפים אותו במנהל מקצועי שיודע להוציא לפועל את התכניות העסקית ולהפוך את המיזם מחברת סטארט-אפ לחברה מניבת רווחים לבעלי המניות.

יזם נשאר יזם, עליו לחפש את המיזם הבא ולהתחיל הכל מהתחלה.