רק החדשנים שורדים – מדוע אסטרטגיית החדשנות של הארגון חשובה?

פסיטקוזאורוס
פסיטקוזאורוס מקור וויקיפדיה

רק חדשנים שורדים היא פרפרזה למשפטו המפורסם של אנדי גרוב "רק פרנואידים שורדים". חברות גדולות פשוט נכחדו או הצטמצמו כיוון שלא הצליחו להביא לשוק את המוצרים הנכונים בעיתוי הנכון. בין החברות המוכרות יותר אפשר למנות את מוטורולה ו-  Nokiaבתחום הסלולרי, בתחום הצילום  Polaroid, Kodak,ו- Blockbuster בתחום השכרת תכני מדיה.

מיקוד מאמצי החדשנות

כיום מוכרים סגנונות חדשנות רבים ומגוונים. הנפוצים ביותר: שיתופי פעולה עם גורמים חיצוניים, הקמת חטיבת חדשנות, מינוי מנהלי חדשנות, עידוד יוזמות פנים ארגוניות, גיבוש קבוצות מצוינות בתחומים שונים, מאיצי רעיונות כמו hackathon או ימי חשיבה מרוכזים, שיתופי פעולה עם לקוחות, עם האקדמיה, ואפילו עם מתחרים. אך כדי שהארגון יבחר את סגנון החדשנות המתאים לו ביותר, הוא חייב תחילה להבין מהי אסטרטגיית החדשנות המתאימה לו.

אסטרטגיית חדשנות מגובשת מסייעת למקד את מאמצי החדשנות לכיוונים הנכונים. אחרת הארגון עלול "להיפתח לכל הכיוונים" כדברי מאיר אריאל בשירו "נשל הנחש". אנשי המכירות יכוונו לפתרון הבעיות הלוחצות של הלקוחות החשובים, אנשי השיווק יקדמו יוזמות של שיתופי פעולה ופיתוח ערוצי שיווק חדשים, מנהלי יחידות עסקיות יתעלו את מאמצי החדשנות לשיפור ה P&L של היחידות העסקיות שלהם, ואנשי ההנדסה יתעניינו בעיקר בחידושים טכנולוגיים.

מפת אסטרטגיות החדשנות

אסטרטגיית חדשנות אפקטיבית היא סט של כללים ברורים המסייעים לזהות בעיות מהותיות, עוזרים לפתור אותן, ומנחים כיצד להפוך רעיונות נבחרים לקונספטים עסקיים המייצרים ערך ללקוח ומניבים הכנסה לאורך זמן.

כצעד ראשון יש למפות ולנתח אסטרטגיה של חדשנות באמצעות מפת החדשנות:

מפת אסטרטגיות החדשנות
מפת אסטרטגיות החדשנות

שינוי ארכיטקטורת שוק

במשבצת השמאלית עליונה נמצאת החדשנות המשנה את הארכיטקטורה של השוק. היא משלבת מודלים עסקיים חדשניים עם יכולות טכניות ייחודיות. לדוגמה כניסתן של תרופות אישיות מחייבת את חברות הפארמה הוותיקות לפתח כישורים חדשים בתחום הגנטיקה, ידע שאינו מצוי בידיהם כיום. בנוסף, יתפתחו בהכרח מודלים עסקיים חדשים כיוון שהמכירה הסיטונית אינה רלוונטית. ככל הנראה מכירת התרופות תהייה אישית, אולי באמצעות אפליקציית מחשב.  דוגמה נוספת מהימים האחרונים (אוגוסט 2016) היא

מונית אובר
Uber taxi ad | by illustir

עסקת הרכישה של חברת Otto על ידי Uber. שוק התחבורה המסועף עומד בפני שינויים טכנולוגיים מהותיים. להבנתי, אובר מבינה כי שליטה בשוק התחבורה מחייבת בראש ובראשונה חדשנות בפיתוח מודלים עסקיים, וכן שליטה בטכנולוגיה בתחום מכוניות אוטונומית. אובר היא חדשנית בתחום המודלים העסקיים, וכעת נכנסת גם לטכנולוגיה.

חדשנות משבשת

חדשנות משבשת היא זו המשנה את הנחות היסוד של שוק מסוים, ומחייבת אותו לנסח מודלים עסקיים חדשים. הכלכלה השיתופית החדשה עשתה זאת לכלכלה המסורתית;  Airbnb מחייבת את תעשיית המלונאות המסורתית לחשוב על מודלים חדשים, כך גם Uber ביחס לנהגי המוניות ו ZOPA  שהיא מערכת למתן הלוואות אישיות מחוץ לבנק.

חדשנות רדיקלית

חדשנות רדיקלית או פורצת דרך היא זו שמציעה יכולות טכנולוגיות חדשות אבל משמרת את המודלים העסקיים הקיימים. לדוגמה, הזרמת תכנים באינטרנט הייתה בזמנה טכנולוגיה חדישה אך המודלים העסקיים שאיתם חדרה לשוק היו מוכרים (השכרת סרטים, מנוי וכדומה).

חדשנות שגרתית

חדשנות שגרתית היא החדשנות שאנו מכירים בחיי היומיום. חברת אפל מוציאה דגם חדש ל iPhone, חברת Nestle מוציאה טעם חדש לגלידה וכדומה.  מעניין שדווקא החברות שאנו תופסים כחדשניות (אינטל, מיקרוסופט, אפל, סמסונג) מייצרות את מרבית הכנסותיהן מחדשנות שגרתית. אינטל הוציאה לשוק את המעבד 386 שהיווה חדשנות רדיקלית בזמנו, אך מאז שנות השמונים היא בעיקר משפרת את ביצועיו. אפל הוציאה את ה iPhone הראשון בשנת 2007, ומיקרוסופט שיצאה עם Windows 3 בשנת 1990.

iPhoneככלל, חברות טכנולוגיות וותיקות ממעטות לצאת עם חדשנות משבשת או כזו המשנה את כללי המשחק בשוק בו הן שולטות. אחד הגורמים לכך הוא הסיכון לקניבליזם שחברות חוששות ממנו. הן מעדיפות להמתין לפריצות דרך ואז להשתלב בשוק על ידי מיזוגים ורכישות. אין זה אומר שהן אינן מפתחות חדשנות ראדיקלית, משבשת ואף כזו המגדירה מחדש את השוק, אבל על פי רוב בתחומים חדשים שאינם מאיימים על מקור הכנסתם העיקרי. לדוגמה גוגל מפתחת רכב אוטונומי, ואפל מנסה לחדור לשוק הפיננסים על ידי החדרת שיטות תשלום חדשות.

לסיכום, שחקני שוק חפצי חיים חייבים לשחק במגרש החדשנות, ולא להירתע מחדשנות המשלבת טכנולוגיה ומודלים עסקיים.

 

2 תגובות
  1. האם תעשיית השבבים תשנה את המודל העסקי שלה? - www.businessmodel.co.il

    […] יעבוד מודל עסקי בקוד פתוח בעולם החומרה? סביר להניח שכמו בתחומי פיתוח […]

  2. המקרה המוזר של קודאק ומה אפשר ללמוד מזה על אסטרטגיית החדשנות - www.businessmodel.co.il

    […] ביכולות הליבה וניהול אסטרטגיה משמרת , מתאימים לחברות הפועלות בשווקים יציבים שאינם משתנים […]