מודל הכפפה לבחירת ערוצי שיווק לעסק

מודל הכפפה, שפותח על ידי ד"ר דן הרמן, מסייע בבחירת ערוצי השיווק בבניית המודל העסקי.

המודל מחלק את קהלי היעד לארבע קטגוריות (+1 כיוון שמודל הפיתוי והדרבון מאוד דומים). החלוקה היא על פי שני פרמטרים: רמת המעורבות של הקטגוריה (מעורבות נמוכה מול מעורבות גבוהה) ורמת הנדירות (לקוחות קבועים או חוזרים מול לקוחות מזדמנים ונדירים).

מודל הקהילה הוא המודל הנפוץ והמוכר ביותר. רוב העסקים מכוונים למודל הקהילה עבור האתר התומך בעסק. המודל מתאים כאשר לקהל הלקוחות יש רמת עניין גבוהה בתחום, ומדובר בלקוחות קבועים או חוזרים. כאשר הלקוחות אינם קבועים ורמת העניין שלהם בעסק נמוכה ואף שלילית, יידרשו דרכים אחרות להגיע אל הלקוח ולשכנע אותו לרכוש מוצרים.

בטבלה משמאל אפשר לראות את המאפיינים של כל אחד מקהלי היעד. מודל הנודניק הנחמד מתאים לקהלים בעלי רמת מעורבות נמוכה במוצר או בשירות, אבל הם לקוחות חוזרים. לעומת זאת מודל ההימצאות מתאים לסגמנט לקוחות מזדמנים בעל רמת מעורבות גבוהה במוצר המדובר.

בפסקאות הבאות ניתן למצוא הסבר מפורט לכל מודל. כל לשונית מציגה היבט אחר של המודל.

מודל הכפפה כחלק מהמודל העסקי

מודל הקהילה

הימצאות

הנודניק הנחמד

הנודניק הנחמד

פיתוי/דרבון

לסיכום

שיטת הכפפה משתלבת בצורה טובה בתהליך בניית המודל העסקי על פי המתודולוגיה של business model canvas.

ראשית היא מסייעת בהגדרת קהלי היעד בכך שהיא ממינת אותו לחמישה סוגי קהלים שונים. בנוסף שיטת הכפפה מסייעת בהגדרת ערוצי השיווק וההפצה המתאימים לכל קהל יעד.

כמובן שמיו הקהלים לחמישה אבי טיפוס יכול להצטייר כשרירותי, כאשר בפועל אפשר כמובן לחשוב על קהלים משולבים המשוייכים למספר אבי טיפוס, אך ניתוח זה הוא מחוץ לגבולות המאמר. מי שמתעניין יוכל לחפש מידע בגוגל תחת הביטוי "שיטת הכפפה"