ידעתם שלכסף יש צורות שונות?

"זרם מזומנים" הוא החמצן של העסק. ללא זיהוי והגדרה מפורטת של מקור החמצן ואבטחת רציפותו, העסק עלול להגיע ל"חוסר חמצן" ולגווע. כדאי מאוד להבין מהן הצורות השונות של זרימת המזומנים לעסק.

מודל עסקי נכון שואף לכוון לכמה זרמי מזומנים המבטאים תגמול על מוצרים או שירותים שונים שהעסק מעביר ללקוחותיו. חברות הטלפון יודעות לפרוט מרכיבי ערך שונים לתשלומים שונים. כך, מלבד דמי שימוש על זמן אויר הן גובות מאתנו דמי ביטוח, תשלום על רכישת ציוד, דמי תיווך על הורדת אפליקציות ועוד ועוד…

נסקור בקצרה את סוגי זרמי המזומנים המוכרים:

מכירת רכוש או שירות: זו הצורה הבסיסית ביותר בה עוברת הבעלות על רכוש בתמורה לתשלום. לדוגמה; בעל חנות מוכר מוצרים ויצרן מכוניות מוכר מכוניות. הבעלים החדש של המכונית יכול לעשות בה ככל העולה על רוחות ואפילו להשמיד אותה. אם ברכוש שקנינו יש מרכיב אינטלקטואלי (תוכנה, עיצוב תוכן) איננו רשאים להשתמש במרכיב הזה אלא רק לצורך שימוש במוצר שרכשנו. מכירת שירות דומה במהותה למכירת רכוש. הטרנזקצייה היא חד פעמית.

דמי שימוש: זרם המזומנים התלוי ברמת השימוש בשירות או במוצר. ככל שהשימוש רב יותר כך זרם המזומנים גבוה יותר. חברות סלולריות גובות עבור שימוש בזמן אויר, בתי מלון מחייבים על פי מספר הלילות. הבנקים גובים דמי שימוש על הכסף שהם מלוים וקוראים לו ריבית. חברות הביטוח גובות דמי שימוש עבור הזכות ליהנות מסכום כסף גדול במקרה שתנאים מוסכמים מראש מתקיימים – בעולם הביטוח זה נקרא פרמיה.

דמי מנוי: זרם המזומנים הנוצר ממכירת גישה רציפה לשירות. מכוני כושר מוכרים גישה לחדר כושר, אתרי אינטרנט וגם עיתונים מוכרים גישה למידע וכך גם תיאטראות או קבוצות כדורגל מוכרות גישה למושב בזמן נתון.

השכרה: זרם המזומנים המגיע ממתן הרשאה אקסקלוסיבית לשימוש ברכוש לפרק זמן מוגבל. המשכיר זוכה לזרם מזומנים והשוכר זוכה לשימוש בלעדי מבלי לשאת בעלויות הבעלות. חברות השכרת רכב הן הדוגמה הבולטת. כך גם חברות השכרת משרדים.

רישיון: זרם המזומנים מגיע ממתן זכות לשימוש במשאב אינטלקטואלי לאורך זמן קצוב בתמורה לדמי רישוי. הרישוי מאפשר למחזיק המשאב האינטלקטואליות ליהנות מהכנסה ממכירות הנובעות  מהמשאב בעוד שבעל המשאב נהנה מההכנסה מרישיונות שהוא מוכר לגורמים רבים. מודל זה מקובל בעולם המדיה, בעולם הטכנולוגיה (פטנטים) וכן בעולם המותגים.

דמי תיווך: זרם המזומנים מגיע מפעילות הנעשית בשמם של שני צדדים או יותר. חברות אשראי גובות דמי תיווך מכל עסקה שנעשית בין שני צדדים באמצעות כרטיס האשראי. מתווכי דירות ומתווכים עסקיים בכלל מקבלים עמלה בכל פעם שהם מפגישים בין ביקוש להיצע.

פרסום: זרם המזומנים מפרסום הוא תשלום בעבור הפצת המידע. גישה זו הפכה פופולרית מאוד בשנים האחרונות והיא זמינה בגלל חברות מידע ותוכן באינטרנט ובעיקר בזכות הנגשה מאסיבית מצד Google. ואולם, כל מגה-סטאר יודע שתשלום עבור פרסום הוא מקור חשוב של זרם מזומנים במודל העסקי שלו.