יזם המקים מיזם חברתי חייב ללמוד ולהכיר לעומק את המושג מודל עסקי דו צדדי. בתחום מיזמים חברתיים, כל מודל עסקי הוא דו צדדי כלומר מודל עסקי המשרת שני סגמנטים שונים ובלתי תלויים של לקוחות.
לדוגמה, המודל העסקי של גוגל הוא רב צדדי ויש בו שלושה לקוחות שונים:
- לקוח ראשון הוא הגולש המקבל מ Google® תוצאות מדויקות.
- הלקוח השני הם בעלי האתרים המשתמשים בגוגל כדי להיחשף לקהל היעד שלהם.
- הלקוח השלישי הם המפרסמים שמחפשים פילוח ממוקד של גולשים בהתאם למילות המפתח שהגדירו.
במודל של ®Google יש רק צד אחד שמשלם – המפרסמים אשר מייצרים לגוגל הכנסה פנטסטית של חמישים מיליארד דולר ב 2013. תנאי הקיום של מודל רב צדדי או דו צדדי הוא שלעולם חייבות להיות לפחות שתי קבוצות בלתי תלויות של לקוחות המבצעות פעילות עסקית, ולפחות קבוצה אחת מניבה הכנסות לבעל המודל. הקושי בבניית מודלים עסקיים רב צדדיים הוא בכך שפירות המודל תלויים בסיפוק צרכיהם של שתי קבוצות בלתי תלויות של לקוחות.
מודלים עסקיים חברתיים הם מודלים דו צדדיים בהגדרתם: מצד אחד עומדים גופים מממנים (הנדבנים, הקרנות או הממשלה ) המצפים להגשים מטרות חברתיות. נכנה לקוחות אלו "חברתיים". ומהצד השני עומדים לקוחות אשר מבקשים לצרוך משירותי המיזם או ממוצריו.
פרויקט חברתי חייב לייצר די הכנסה כדי לקיים את עצמו ובנוסף לקיים את ההבטחה החברתית לשמה הוקם. יזמים רבים אשר מונעים על ידי מניע רגשי, ניגשים לפרויקט יזמות מתוך ראיה נאיבית המתבססת על "בואו נעשה טוב לאנשים". לא מספיק להכריז שזה "רעיון גדול א רעיון מיטיב", יש לברר לעומק מהי ההבטחה החברתית אותה רוצים להגשים ומה המשמעויות הכספיות שלה.
למעשה, פרויקט חברתי היא מורכב יותר מפרויקט עסקי טהור.עסקים חברתיים רבים אינם מגיעים לסף הרווחיות, וזאת עוד בטרם הוכנס האלמנט החברתי. היזמים מציבים בראש סדר העדיפויות שלהם את המטרות החברתיות וזונחים את הנושא הפיננסי תפעולי שיווקי. לדוגמה, בית קפה המעסיק אנשים מוגבלים צריך להיות מתופעל באופן שייצר הכנסה גם ללא שילוב האוכלוסיות המתקשות.
גם אם לעסק חברתי יש מקורות מימון חיצוניים לפעילות העסקית שלו, אין הדבר צריך להקל על הדרישה לבנות מודל עסקי יציב. אגב, גם גיוס מימון ממקורות החיצוני (תרומות, תמיכה ממשלתית וכדומה) דורש מודל עסקי (ולכן זה דו צדדי), ואסור שמקורות חיצוניים יגרמו לשאננות בצד של החשיבה העסקית.
המודל העסקי מסייע לבחון את המיזם בשני הממדים שלו: הצד החברתי מול הצד הפיננסי.
השפעה חברתית |
|||
נמוך |
גבוה |
||
חוזק פיננסי |
נמוך |
אולי כדאי שנחשוב על הכול מחדש? |
צריך למצוא מודל עסקי חזק שיכניס יותר כסף למיזם! |
גבוה |
האם אנחנו בכלל ארגון חברתי? צריך למצוא דרך להשפיע על החברה? |
המיזם עובד. עכשיו צריך לראות כיצד ממנפים אותו ומצליחים להשפיע יותר |
כאשר גם הצד הפיננסי וגם הצד החברתי חלשים יש לשאול את השאלה האם יש הצדקה להמשך קיומי של המיזם.
כאשר הצד הפיננסי של המודל וגם והצד החברתי שלו חזקים אפשר להקדיש זמן למנף את המיזם ולעשות לו scale up.
כאשר הצד החברתי חלש והצד הפיננסי חזק יש לברר האם המיזם לא נפח את נישמתו החברתית.
ואילו כאשר הצד החברתי חזו והצד הפיננסי חלש יש למצוא מודל עסקי שיסייע להכניס חמצן כספי למחזור.
סיכומו של דבר, כדי לבנות עסק יציב ובר קיימא היזם החברתי צריך ללמוד כלים של פיתוח מודלים עסקיים