תוכנית עסקית עלולה להרוג את המיזם החדש שלך או את הסטאט-אפ שאתה מנסה לבנות. רק לאחרונה התחילו להבין שחברת Startup אינם חברה גדולה, והשיטות של החברות הגדולות ממש, אבל ממש לא מתאימות לחברות קטנות.
בחברת ההייטק בה עבדתי במשך 22 שנה הוחלט לפתח מוצר חדש, אחת המשימות הראשונות הייתה לכתוב תכנית עסקית. המסמך כלל עשרות סעיפים שתיארו את דרישות הלקוח, גודל השוק, וניבאו את ההכנסות ממכירת מוצרים לכל פלח שוק. התכנית כללה טבלאות של נתונים פיננסיים שפירטו את גובה ההשקעה, כמות כוח האדם, לוחות זמנים, תקופת ההחזר, תיאור סיכוני הפיתוח סיכוני השוק ועוד עשרות רבות של סעיפים. ישיבות ה- Go-no-Go בהם הוצגו התכניות העסקיות עזרו למנהלים לדרג את הפרויקטים השונים ולהקצות את משאבי הארגון המוגבלים. מי לשבט ומי לחסד.
במשך שנים אנשי עסקים ואקדמיה הניחו בטעות שחברת סטארט-אפ או היא גרסה מוקטנת של חברה גדולה. לכן מה שטוב לחברה גדולה מתאים גם לחברת Start-up. מכאן הדרך קצרה להמליץ לכל היזמים להשקיע בכתיבת תכנית עסקית.
כפי שהתכנית העסקית אף פעם לא עזרה לאנשי המכירות להכיר את לקוחותיהם, כך כם יזמים וחברות Start-up עלולים לאבד עצמם לדעת אם יאמצו גישה זו. את לקוחותיו והשוק בו הוא רוצה לפעול היזם יכיר רק דרך חקירה מעמיקה ופגישות עם עשרות לקוחות ולא דרך תכנית עסקית.
תפקיד היזם בחרת ה- Startup הוא לחקור ולמצוא מודל עסקי שממיר את הערך שיצר בחזונו להכנסה כספית משמעותית. לשם כך נדרשות תכונות של חוקר ולא של מנהל הממלא בדקדקנות אחר דרישות התכנית העסקית. לשם כך נחוצה שיטה לבניית מודל עסקי ולא דרך לעקוב אחרי ביצוע של תכנית עסקית.
"תכנית עסקית לא תשרוד את הלקוח הראשון" כך טוען סטיב בלאנק – יזם סידרתי ומחבר הספר The startup Owner Manual”" שעומד לצאת לאור במרץ 2012.
במיזמים המבוססים על חדשנות בכלל ועל חדשנות טכנולוגית בפרט, הכנת תכנית עסקית בשלב מוקדם של המיזם עלולה לגרום נזק ליזמים בפיתוח המיזם שלהם.
היי, אחלה פוסט, תודה