שמונה דברים שיזמים וותיקים כבר יודעים

חברת סטארטאפ ללא מצנח

תארו לעצמכם שאתם יושבים במטוס, ולאחר ההמראה, עוד לפני שמוגשים פיצוחים או עוגיות מלוחות של עבאדי, הטייס מפסיק לרגע את הסרט בו אתם צופים ומודה לכם על שהצטרפתם לטיסה של חברת הלוקוסט Horror flights. בקול בריטון חם ועמוק הוא מסביר ש 90% מהטיסות של חברת  Horror flights לא מגיעות ליעדן: לחלקן אין מספיק דלק, חלקן נוחתות במדינה אחרת וחלק מהטיסות מתרסקות על מסלול ההמראה. אבל לאלו שאוהבים לקחת סיכון, צפויה טיסה מהנה ומלאת הפתעות. אגב, לאלו שכבר טסו אתנו בעבר, יש סיכוי טוב לשרוד גם בטיסה הנוכחית. ותודה שבחרתם לטוס עם Horror flights. זה בערך מה שקורה ליזמים שמחליטים להקים חברת Startup. הסיכוי שלהם להגיע ליעד שהציבו לעצמם נמוכים למדי, ובכל זאת כל כך הרבה יזמים עולים לטיסה.

במאמר זה נסקור 8 סיבות בגללן סטרטאפים רבים נוטשים בדרך.

הרעיון

יזמים רבים מגיעים אלי עם רעיון ובטוחים שהוא יוביל אותם להצלחה. הרעיון אינו חזות הכול. במרבית המקרים הרעיון משנה את פניו מספר פעמים לפני שהחברה מגיעה להצלחה הראשונה. בראשית דרכם, יזמי גוגל ניסו למכור שירותי חיפוש. אולם בתחילת שנות האלפיים הבעיה של מרבית חברות החיפוש לא הייתה שיפור האלגוריתם, אלא מודל עסקי שייצר הכנסה מחיפוש. כשברין ופייג' הבינו זאת הם ניסחו מודל עסקי בשיתוף פעולה עם חברת אוברטור הצרפתית שהתמחתה במכרזים ברשת, והשאר היסטוריה.

מנהיגות

מנהיגות חשובה להצלחת הסטרטאפ. מנהיג טוב יכול לסחוף אנשים גם אחרי רעיון כושל. הוא יכול להציב חזון ברור ולגרום לארגון כולו לעבוד קשה כדי להשיג את היעדים. תחת מנהיגות טובה, עבודת הצוות כיפית יותר וכולם נרתמים למשימה מתוך תחושה של שליחות. מנהיגת חזקה היא אחד המפתחות להצלחה ולא פלא שבישראל סטרטאפים רבים מצליחים כאשר הם מנוהלים על ידי אנשים שכבר נטשו את הטיסה פעם או פעמיים.

צוות

מחקרים מראים שאחד מגורמי הכישלון העיקריים של סטרטאפים הוא הצוות. הרמוניה בצוות, שמירה על פוקוס, השתקת האגו האישי והקבוצתי, יכולת להתמודד עם כישלונות והסתגלות לשינויים הם תכונות של צוות מנצח.

מימון

המימון הראשוני חשוב ולא קל להשגה. עוד לפני שמגייסים את הסכום הראשוני צריך להתקדם כברת דרך. יזמים המצליחים לייצר יש מאיין בשיטות bootstrap  מצליחים להגיע מגובשים יותר לכספי ה seed, וסיכויי ההצלחה שלהם גבוהים יותר. אבל כשיש כסף הצרות רק מתחילות, היזם צריך להתנהל בשיקול דעת: החלטה שגויה יכולה לשרוף מזומנים (דלק) שיגרמו להתרסקות המיזם לפני הגיעו למסלול נחיתה ראוי.

תכנית עסקית

כל מסמך כתוב שמסייע להגדיר חזון, מטרות, יעדים ומדדי ביצוע הוא חלק מהתכנית העסקית. כאשר הסטרטאפ נמצא ב Early stage אין צורך להציג יעדים כספיים בתכנית העסקית, אבל ניסוח מדדים יומיים שבועיים וחודשיים למדידת התקדמות הסטרטאפ ביעדים שהציב לעצמו, חשובים מאוד.

יכולת ביצוע

תכנית נכונה, עם מדדים ברורים הם תנאי חשוב להצלחה, אבל תפקוד נכון אל מול המדדים הוא קריטי להצלחה. מתוך הנחה שסטרטאפ טועה מספר פעמים לפני שהוא מצליח לאתר את המודל העסקי הנכון, הרי שביצוע מוטה מדדים, בחינה שבועית של תוצאות, ותיקון הניווט תוך כדי תנועה הוא הכרחי להצלחת הסטרטאפ. צריך לזכור שליזם יש לכל היותר מאה שבועות לפני שייחשב לסטרטאפ כושל. אם בתוך שנתיים הסטרטאפ לא השיג יעדים משמעותיים, הסיכוי שלו להגיע לקרנות החשובות ולשכנע משקיעים יורד משמעותית.

תזמון

תזמון נכון הוא חזות הכול. הדבר המתסכל הוא שמרבית הדוגמאות המוצלחות של תזמון נכון ומדויק  הן חוכמה בדיעבד. סטרטאפים כושלים בחיזוי המועד הנכון לבצע מהלכים חשובים. אחת הדוגמאות בספרות היא של YouTube ש"ידעה" להיכנס לשוק בחלון הזמן שבו טכנולוגיית ה Video streaming כבר הייתה בשלה, אבל לא היו עדיין אפליקציות רבות בשוק. סטרטאפים רבים כושלים כי הגיעו קודם זמנם ולא הצליחו לחנך את השוק, ואחרים כשלו כיוון שנכנסו למשחק אחרי שהשוק כבר היה רווי.

מודל עסקי

מחקרים מראים שמודל עסקי שגוי הוא גורם מספר אחד לכישלונות. להיות חרש לקולו של הלקוח, לפשל בשיווק או התמקדות בפלח לא נכון הם רק חלק מהגורמים לכישלון המודל העסקי. כדי להצליח, הסטרטאפ צריך לזהות שוק מספיק קטן עם בעיה מספיק גדולה ולתקוף אותו בכל הכוח. לסטרטאפ אין משאבים וזמן לחדור לשוק גדול ורווי. זהו מגרשם של השחקנים הגדולים. לדוגמה, חברת GoPro זיהתה נישת שוק מאוד צרה ומוגדרת היטב של ספורטאי אקסטרים, והציע להם מוצר המשדרג את יכולתם להפיץ ברבים את מעלליהם. כיום חברת Go-pro מאבדת שוק למתחרות סיניות והיא צריכה להמציא את עצמה מחדש.

 

אז זהו, עכשיו אתם צריכים לבחור אם לעלות על טיסה של Horror flights או לבחור חברת תעופה סולידית ובטוחה שתביא אתכם בוודאות ליעד שלא אתם בחרתם.

בהצלחה