סדנת מודלים עסקיים ברעננה

הפעם סדנת מודלים עסקיים התארחה בקורס יזמות של מט"י רעננה. בקבוצה השתתפו כאלה שכבר הספיקו לעשות דבר או שניים בחייהם המקצועיים, ולכן היה לי מעניין לראות כיצד הם מקבלים את השיטה ומתחברים אליה. המשותף לכולם הוא החיפוש אחרי האתגר הבא – והפעם כיזמים ובעלי עסק פרטי.

לאחר שלימדתי את גישת ה- Canvas  לבניית מודלים עסקיים, ביקשתי מהמשתתפים לבנות מודל עסקי לרעיון דימיוני של מוצץ מוזיקלי. זהו המוצץ האולטימטיבי שכל אמא הייתה רוצה  לתינוק שלה. המוצץ מצוייד בשתי אוזניות והוא משמיע  מוזיקה להנאתו של התינוק (המשתמש). ככל שהתינוק מוצץ יותר חזק, הוא מייצר אנרגיה שמאריכה את משך הניגון. אני לא מכיר מוצץ כזה,  אבל המודל העסקי שלו ממש מגניב, ולא הייתי מופתע אילו הייתי רואה אותו בשוק עם לוגו של חברת  Apple. באחד המאמרים אתאר את המודל העסקי של הרעיון הזה.

המשתתפים התבקשו לאתר את הלקוח, להגדיר את הבעיה שהמוצץ יפתור לו, ולנסח מהו הערך שנציע ללקוח. אחר כך המשיכו והציעו רעיונות ליצירת הכנסה כספית מהרעיון ומהן השותפויות שיש להקים כדי להוציא את הרעיון לפועל (שיתוף פעולה עם יצרן מוצצים כמו צ'יקו או ג'ונסון אנד ג'ונסון).

מבחינתי זו הייתה חוויה מרגשת, העסק פשוט עבד. המשתתפים צללו לתוך המודלים העסקיים והתמסרו טוטאלית לפתרון. היה קשה להוציא אותם מהדיון ולהמשיך בשיעור.

התהליך הדגים בצורה יפה את יתרונה של שיטת ה- Canvas לבניית מודלים עסקיים. בעקבות העבודה התפתח סיעור מוחות פורה שבו נזרקו לחלל האוויר רעיונות מקסימים. הוצעו פלחי שוק חדשים, אפשרויות מקוריות לתזרימי מזומנים, הצעות לשיתופי פעולה ועוד.

לאחר מכן המשתתפים בנו את המודל לרעיון העסקי אותו הם רוצים לקדם. הפעם כל אחד בנה את המודל העסקי של בן זוגו לסדנא. זה תרגיל הרבה יותר קשה ממה שנראה בתחילה. הצרה מתחילה כשצריך לתרגם את מחשבותינו לדיבורים משכנעים וברורים שיובנו ע"י בן זוגנו לתרגיל. למדתי  שעצם הדיברור של הרעיונות שלנו מחייב לדייק אותם ולהציגם בצורה ברורה ומשכנעת.

בסוף הסדנא כולם צילמו את גליונות ה- Canvas עליהם נבנו המודלים העסקיים שלהם או לקחו איתם הביתה העתק כדי להמשיך לחשוב על הנושא.